Diarios encontrados en una MemoryStick

diumenge, de setembre 25, 2005

#03: Japan Railways

La Japan Railways és la forma mes cómoda de viatjar per aquests indrets. La linia Yamanote connecta una vintena d'estacions que contenen practicament tot el que cal veure a Tokyo, o tot el que es pot veure amb el poc temps disponible, de fet tots els llocs i barris d'interés han crescut al voltant de les estacions de la JR. Seria comparable a un metro si salvem les distrancies en la escala, ja que hi ha 3 o 4 parades de metro entre estacions consecutives de la JR, uns 2-4 kilometres. Es una linia circular, el que fa que sigui extremadament constant, puntual i que a les hores punta té trens de 12 vagons cada 5 minuts. El millor que hom pot fer per posar en hora el seu rellotge es sincronitzar-lo amb els horaris de la JR a l'arribar a Tokyo i no fara mai tard.


A les estacions de la línia Yamanote les indicacions es dónen en anglés i japones, tant als panels informatius, com per megafonia. Igualment dintre de cada vago la informacio es presenta en ambdos idiomes als panels informatius, que descriuen tots els transbordaments, estacions properes, temps d'arribada a cada estació i tota mena d`avisos d'interes. Per exemple, el telefon móvil no pot estar connectat al tren en les linies urbanes, no per temes de radiointerferéncies, sino per cortesia amb els altres passatgers.



Una de les coses més sorprenents és veure la hora punta a les grans estacions. La gentada que hi ha sovint obliga a que un empleat de la JR dirigeigi el transit de persones com si fossin vehicles, si estás al mig de la multitud i vols girar a la dreta per exemple, cal que preparis la maniobra amb certa antelació o no podrás sortir de la marabunta.



El sentit de circulació es per la esquerra, i és important recordar-ho. Si camines per la dreta et pots saltar els cartells indicadors i acabar completament perdut. També a les escales mecàniques cal alinear-se a l'esquerra i deixar la dreta lliure per la gent que 'adelanta' corrent. Una pifia típica del turista desinformat és anar directament a les escales o a les portes dels trens i buscar un forat per on passar. Error!. Si un mira atentament, podrà veure que la gent forma files de una persona tant per les escales com per a les portes, i s'ha d'anar al final de la cua com tothom. Si no et miren molt malament. Fins i tot a les andanes hi ha marcades les línies a on s'ha de començar a fer cua i la direcció a seguir, per deixar el pas lliure a la gent que surt del tren. I estás l'últim i no caps al tren, cap problema! ve un senyor d'uniforme amb guants blancs que empeny fins que tothom cap dins el vagó.



Per usar la JR nomes cal comprar una tarja recarregable (Suica) i passar-la aprop de les maquines de control perque et franquegin el pas, al sortir es passa un altre cop la tarja i et debiten el preu de la ruta. També es pot fer servir la mateixa tarjeta per pagar les consumicions als bars i botigues de l'estació. L'horari es bastant ampli, només tenca entre la 1:00 i les 5:00.



[a la foto, la estació del Tren Bala, el Shinkasen, a sobre un altre Starbucks]

links:

Japan Railways: Zona Est: http://www.jreast.co.jp/e

Mapa de la Zona Est: http://www.jreast.co.jp/e/info/map_a4ol.pdf

El metro es algo mes complicat, cal veure quina linia i en quina direcció s'agafa, i consultar la distància per saber el preu del bitllet. S'ha de marcar a la entrada i la sortida, per tant es important no tirar el bitllet ni comprar-ne un de més barato perquè després pots tenir problemes al sortir. Tampoc totes les estacions tenen panels en anglés ni plànols en caràcters occidentals. És millor conseguir els esquemes en els hotels o per internet abans de viatjar.

Tokyo Metro: http://www.tokyometro.jp/e/

Mapa Espanyol: http://www.tokyometro.jp/network/pdf/rosen_esp.pdf

Com a alternativa secundària per moure's està el taxi. Però resulta bastant car, posem uns 3000 yen per un trajecte que en la Yamanote costaria 160 yen. Carissim !! Això si, tots els taxis amb GPS i els miralls retrovisors exteriors muntats a la altura dels faros enlloc de a la altura de la porta. I les portes s'obren i tenquen automáticament. Funcionalitat pel davant de tot.